EN RECUERDO A NADAL MAS: UN PROGRAMA DE RADIO Y LA CARTA DE SU NIETA

FOTO PRINCIPAL: Nadal Mas, con 92 años el pasado verano, siempre agarrado a su vida (archivo familiar).

El pasado sábado 26 de enero falleció Nadal Mas. Hay que ser muy aficionado al toro, sobre todo al toro en la calle en la Comunidad Valenciana, para saber el peso de ese nombre en la ganadería de bravo autóctona. Nadal Mas es todo un referente que estableció en sus toros y vacas las grandes virtudes que hoy todavía se buscan en el llamado ganado de corro. El adiós del Tío Nadal prácticamente pasó desapercibido y pocas referencias se pudieron encontrar en los medios de comunicación o redes sociales más taurinas. Pero ni el paso del tiempo ni el olvido de las nuevas generaciones debe perder de vista las raíces de nuestra cultura de bou.

Así, fue precisamente el programa Cultura de Bou el que dedicó más de una hora de radio a rendir póstumo homenaje a todo un referente de la cultura taurina valenciana. A un hombre que nació en Benimaurell, que se estableció en Ondara, que en la marjal de Pego pastaban unos animales que llevó por todo el territorio y hasta donde llegó un niño llamado Enrique Ponce para ponerse delante de un animal por primera vez en su vida.

homenaje a nadal mas

Por el programa Cultura de Bou del pasado 30 de enero pasaron los ganaderos Vicente Benavent, en cuya ganadería más del 80% tiene procedencia Nadal Mas; y Fernando Machancoses, cuya familia también es pionera en la cría de ganado autóctono; además de Jesús González, natural de Beniarbeig, y que fue pastor en los últimos 14 años de ganadería del Tío Nadal.

Entre los tres, más otros datos recopilados, se compone un fresco lleno de recuerdos, vivencias y enseñanzas ganaderas de un auténtico pionero de la Cultura de Bou en un programa para guardar.

Pero hay más. Muchas han sido las reacciones por el programa. Pero la más sincera es la carta de Ada, nieta Nadal Mas. La reproducimos íntegra y en valenciano, como se emitió el programa, como hablaba el Tío Nadal.

Esta es la carta de Ada, nieta de Nadal Mas. Muchas gracias.

Sóc la neta de Nadal. No tinc paraules per agrair-vos el programa que heu fet hui i com s’ha enfocat. La seua vida era per i per al bou. Quantes nits no ha vingut a dormir perquè hi havia una vaca que anava a parir, era nit de lluna plena i es quedava a la cova; o criar nosaltres algun jònec dalt del terrat en biberó; o fer-me pujar-lo al maletero del coche perquè el veia malalt i anar corren al veterinari; o ser el nostre bateig i no enrecordar-se perquè estava amb el ‘ganao’; o a l’estiu quan feia tanta calor, ruixar-les amb la manguera.

Era una passio tan, tan gran… Era la seua vida i tractava els animals com si foren fills. Recorde que li feien homenatges o li donaven premis i jo l’observaba i no se’l veia com un líder, per a ell era tan igual. Ell nomes volia que ensenyar les seues vaques. Si no li pagaven li donava igual, ell només volia tindre l’oportunitat i ensenyar a la gent lo bonico d’este món i que no es perdera.

Ha lluitat i patit molt, moltíssim per este món. Si que es cert que no parlava mai de la història, quan arribava al moment de la perdua del seu fill parava i cambiava de tema.

Als últims anys vaig prendre la decisió de viure amb ell per la demència senil que començava a tindre i si que ho escrivia i ho tinc ‘guardaet’ com si fora un tresor… i mira si ha segut la seua vida que li posava cintes que tenim de ‘charlotaes’ o dels animals pasturant i em deia els noms de les vaques, no obstant el meu nom no sabia bé quin era.

Ara ja en els últims mesos, que ja era com un xiquet, per a mi el meu bebe, feiem dibuixos. Només em dibuixava bous i ‘entraes’ de bous. No sé com agrair-vos, de veritat. Per a mi ha caigut un pilar tant gran, que vore persones com tu s’enrecorden d’ell em plena i em treu un somriure per seguir endavant tenint com a exemple la seua forma de ser. Perquè el gran llegat que ens deixa és que quan hi ha passió e ilusió per algo les coses s’han de fer de cor i amb humilitat. Igual a curt termini no dóna resultats, però a llarg termini seran per sempre.

Dins de certes desgràcies ha tingut una vida plena. No hi ha res més bonico que dedicar-te a allò que t’apassiona i fins l’últim dia he intentat que ho tinguera dins de les seues possibilats. Fins l’últim dia, l’últim adéu ha sigut com ell volia, pegant-li una volta al ruedo a la plaça de bous com ell ens demanava. De veritat moltíssimes gràcies per haver-li dedicat açò, s’ho mereixia!!

Bon viatge, uelo!!

Anuncios

Responder

Introduce tus datos o haz clic en un icono para iniciar sesión:

Logo de WordPress.com

Estás comentando usando tu cuenta de WordPress.com. Cerrar sesión /  Cambiar )

Google+ photo

Estás comentando usando tu cuenta de Google+. Cerrar sesión /  Cambiar )

Imagen de Twitter

Estás comentando usando tu cuenta de Twitter. Cerrar sesión /  Cambiar )

Foto de Facebook

Estás comentando usando tu cuenta de Facebook. Cerrar sesión /  Cambiar )

Conectando a %s